پیامبر گفت: اى پروردگار من! اول عبادت کدام است؟!
خدا فرمود: سکوت کردن و روزه داشتن! اى احمد! آیا مىدانى روزه چه چیز به جا مىگذارد!
پیامبر عرض کرد: نه اى پروردگار من!
خداوند فرمود:
ادامه مطلب...
امام کاظم (ع)فرمودند :
" به خدا قسم حق مومن بزرگتر از حق کعبه است .
(سفینه البحار جلد 1 صفحه 290)
همچنین امام صادق علیه السلام نقل می فرمایند از رسول خدا صلی الله علیه وآله ، که فرمودند :
هر کسی آبروی برادر مسلمان خود را حفظ کند ،
حتما و بدون شک ، بهشت بر او واجب می شود.
در جای دیگری حضرت علی (ع) نیزمی فرمایند :
شرافت و احترام مومن ، از احترام کعبه بیشتر است.
حال با وجود چنین تعابیری از ائمه معصومین علیهم السلام
وقتش نیست یکم به خودمون بیایم؟واحساس خطرکنیم؟
این روزها ، یکی از چیزهای مهمی که براحتی مورد غفلت ما واقع میشه، ریختن آبروی دیگران است .
جالب اینجاست ، برخی افراد ، برای توجیه عمل خودشون میگن : "ما صفتش را گفتیم "
یامثلا مگه دروغ گفتم!؟!؟
آخه عزیزمن!چرا خودتو فریب میدی ؟
صفتش هست که غیبته و الا اگر صفتش نباشه و دروغ بگی که تهمت هم محسوب میشه.
بنظر میرسه ، بهترین معیار برای پیشگیری از ریختن آبروی مومن ، این است که ببینیم :
اگر فرد مورد خطاب ما حاضر بوده و شنونده اظهارات ما باشه (آنهم در حضور دیگران ) ، خوشحال میشه یا ناراحت؟
و اگر همین مسئله برای خود ما مطرح بشه ، چه عکس العملی داریم؟
ذکر این نکته ضروری است که :
خداوند ممکن است در اثر توبه ، گناهان بسیاری را بر ما ببخشه
اما در مواردی که حق الناس مطرح است
(مثل همین ریختن ابروی دیگران)
بخشش را منوط به جلب رضایت ذی حق کرده است.
حالاعزیز دلم ببین روت میشه بری پیش طرف وازش حلالیت بطلبی؟
امامیخوام یه خطربزرگتررو بهتون گوشزدکنم
اونم اینه که
مباداتونوشته هامون جانب حق وانصاف روازدست بدیم وباآبروی دیگران بازی کنیم!
چراکه حرف رویکبارمیگیم ومستمع رومیشناسیم ومیتونیم
توبه کنیم وبرای شخص اعاده حیثیت کنیم
ولی نوشته تاوقتی که هست سندی برگناه ماست.
پس یکم بیشترمواظب نوشته هامون گفتارمون وحتی تاییداتمون برحرف دیگران باشیم که
خدای نکرده ازاعوان وانصارشیاطین نباشیم.
اللهم اجعل عواقب امورناخیرا
اللهم اجعلنامن انصارالمهدی( عج )
خداوند در قرآن مى فرماید:
کلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لا یحب المسرفین
بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، به راستى خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
اى دوست من ! بدان پر خورى بدون شک ،
قلب را مى میراند
و نفس را سرکش و طغیانگر بار مى آورد،
بدان که گرسنگى بالاترین خصلت مومن است .
پندهای حکیمانه(آیت الله حسن زاده عاملی)
اللهم اجعلنامن انصارالمهدی(عج)
از حضرت آیتالله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است که:
در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام درصحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می شوند.
امام امت (ره) که در آن زمان شاید درحدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می گوید: من درحال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می آید و می گوید چه کار دارید؟
امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (ع) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟
حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و درهر جائی به کار نبرید؟
امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی توانم چنین قولی به شما بدهم.
حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد وفرمود: حالا که نمی توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می دهم و آن این که:
بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا «هوالعلی العظیم» می خوانی.
و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(س) را می گویی.
وبعد سه بار سوره توحید «قل هوالله احد» را می خوانی.
و بعد سه بار صلوات می گویی:اللهم صل علی محمد و آل محمد
و بعد سه بار آیه مبارکه: و من یتق الله یجعل له مخرجا. و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله، بالغ امره قد جعل الله لکل شیء قدراً؛ (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جائی که گمان ندارد روزی می دهد، و هرکس برخداوند توکل کند کفایت امرش را می کند، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند، و خدا برای هرچیزی اندازه ای قرار داده است.) را می خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است.
منبع: مجله بشارت، ش ??، صادق زینی لشکاجانی.(سایت شیعه ها)
اللهم اجعلنامن انصارالمهدی(عج)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
مردی از اهل کوفه به امام حسین علیه السلام چنین نامه نوشت
ای آقای من مرا از خیر دنیا و آخرت باخبر کنید پس امام علیه السلام چنین نوشتند :
« بسم الله الرحمن الرحیم ، اما بعد ، پس همانا هرکس رضای خدا را به قیمت ناخشنودی مردم طلب کند
خداوند امور مردم را برای اوکفایت می کند
و کسی که رضایت مردم را به قیمت ناخشنودی خدا طلب کند
خدا او را به مردم وا می گذارد والسلام .
اللهم اجعلنامن انصارالمهدی(عج)
خدای جهان آفرین درقلمروالطاف خاصه اش به امام حسین قلب باطنی پیامبر را بدوارزانی داشت که خود پیام آور محبوبش فرمود:
بحارالانوار،ج44،ص296
وروح مقدس ان حضرت رابدوارزانی داشت که خودفرمود:
«روحی التی بین جنبی»حسین روحی است که درکران تاکران وجودمن است.
بحارالانوار،ج43،ص261
دل صفاومطهر آن حضرت رابدوارزانی داشت واورامیوه دلش قرارداد.
مغزواندیشه بلندآن حضرت رابدوارزانی داشت واورامایه آرامش آن حضرت ساخت.
قدرت بینایی آن حضرت رابه اوارزانی داشت ،که خودمی فرمود:
«حسین گل خوشبوی زندگی من است»
نیروی پیامبررابه اوارزانی داشت که خودمی فرمود:
«حسین طعام من است ، به گونه ای که با نظاره به اوگرسنگی وناتوانیم ازمیان می رود.»
شانه آن حضرت رابه اوارزانی داشت وآن رابرایش مرکب ساخت.
پشت آن حضرت رابدوارزانی داشت وآن راسواری اوساخت.
دامان ان حضرت رابدوارزانی داشت وآن رامربی وپرورشگاه ارزشهای آسمانی ووالایی های اوساخت.
زبان آن حضرت را به اوارزانی داشت وآنرا برای اوپربارساخت.
دست آن حضرت را به اوارزانی داشت وانگشتانش راتغذیه کننده آن ساخت.
سینه گسترده اش را به اوارزانی داشت وآن راجایگاه امن ومجلس اوساخت.
دولب پیامبررابه اوارزانی داشت وآنهاراوسیله نوازش ومهرورزی بدوقرارداد.
سخن آن حضرت را بدوارزانی داشت وآنرا تمجیدکننده وسرآینده سوگنامه حسین ساخت.
لازمه غرق در نماز شناخت کامل خداوند است
امام سجاد (ع ) : قلت لابی عبد الله - علیه السلام - : انی رایت علی بن الحسین اذا قام الی الصلوة غشی لونه لون اخر، فقال لی : والله ان علی بن الحسین کان یعرف الذی یقوم بین یدیه
امام سجاد (ع ) را دیدم که هنگامی که به نماز ایستاد، چهره اش را رنگی دیگر پوشاند.امام صادق (ع ) به من فرمود: "به خدا قسم ، علی بن الحسین (ع ) کسی را که برای اونماز می کرد، می شناخت ".
( علل الشرایع ، ص ,88 به نقل از وسائل الشیعه ، ج 4،ص 685 )
حضور قلب
امام سجاد (ع ) : ان العبد لا یقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منهابقلبه
همانا نماز بنده پذیرفته نمی شود، مگر آنچه را که با قلبش به نماز توجه کرد.
( وسائل الشیعه ، ج 4، ص .688 المواعظ العددیه ، ص 270 )
نماز و ولایت
امام سجاد (ع ) : فی جواب سائل سأله عن حدود الصلاة ... قال :و ما سبب قبولها؟ قال - علیه السلام - : ولایتنا و البراءة من اعدائنا
در پاسخ کسی که پرسید از حدود نماز... و چه چیزی سبب قبولی نماز است ؟ فرمود: "ولایت مااهل بیت ، و برائت از دشمنان ما".
( میزان الحکمه ، ج 5، ص 386 )
اللهم اجعلنامن انصارالمهدی(عج)
میلادباب الحوائج آقا ابالفضل العباس برهمه محبان وشیفتگانش تبریک وتهنیت باد
درادامه مطلب بخوانیدحماسه هایی که حضرت عباس علیه السلام درکربلاآفریدندچه بود؟
اللهم الجعلنامن انصارالمهدی(عج)